Friday, April 15, 2016

Ülipõnev rallikrossi MM-hooaeg 2016 stardib Portugalis

Eeloleval nädalavahetusel saab alguse rallikrossi MM-hooaeg 2016.
Aastal 2014 FIA poolt loodud MM-sarjast on kiiresti saanud nii sõitjate kui ka pealtvaatajate lemmik ja seda just selle vaatemängulisuse ning põnevuse poolest, mida viimastel aastatel teistes MM-sarjades nappinud on.

Rallikrossi Super autod pakuvad publikule igal etapil nauditava vaatemängu

World RX ehk rallikrossi maailmameistrivõistluste läbi ajaloo esimene etapivõitja ja maailmameister oli 2003. aasta autoralli maailmameister Petter Solberg. Citroeni sõitja suutis möödunud aastal oma tiitlit edukalt kaitsta ning seega läheb Solberg tänavu püüdma hat-tricki.
Ühtlasi on norralane ainus sõitja maailmas, kes on suutnud võita maailmameistritiitli kahel erineval FIA distsipliinil.
Kahe hooaja peale on sarjast läbi käinud ligi sada erinevat sõitjat, kelle hulgas mitmed autospordifännidele tuntud sõitjad - Henning Solberg, Manfred Stohl, Gigi Galli, Jacques Villeneuve, Per-Gunnar Andersson, François Duval, Guy Wilks jpt.

Leiutasid britid, kuid vallutasid skandinaavlased

Rallikrossi ajalugu sai alguse aastal 1967. Suur -Britannias, kui ABC kanali TV shows võtsid omavahel Lyddeni ringrajal mõõtu  spetsiaalselt saatesse kutsutud rallisõitjad. Veidi rohkem kui kaks aastat hiljem sõideti Hollandis Euroopa esimene rallikrossi võistlus, mille võitja oli Hans Kok.
Kui ajaloo esimene rallikrossi MM-tiitel anti välja aastal 2014, siis esimene Euroopa meistritiitel anti välja 1979, kui selle võitis norralane Martin Schanche Ford Escort RS1800 võistlusmasinal. Rallikross on üldse läbi aegade olnud skandinaavlaste pärusmaa, sest aastate jooksul on Division 2 (1982-96) ja Division 1 ehk tänases mõistes Supercar klassi meistriteks tulnud vaid kolm mitteskandinaavlast.
Esimesena murdis skandinaavlaste (k.a soomlased) ülemvõimu aastal 1982. austerlane Franz Wurz,  1994. aasta parim oli britt Richard Hutton ning aastatel 2012. ja 2013. oli Euroopa parim rallikrossisõitja venelane Timur Timerzyanov.
Läbi aegade edukaim rallikrossisõitja on rootslane Kenneth Hansen, kes võitis oma karjääri jooksul 73 võistlussõitu ja koguni 14 Euroopa meistritiitlit.

Mis teeb valemi ralli + kross nii atraktiivseks?

Rallikross on köitnud oma põnevusega publikut juba selle ala esimesest päevast. Eelkõige teeb selle ala põnevaks see, et võistlus sõidetakse korraga nii asfaldil kui kruusal ning seda nö. sprindi formaadis.
Lisaks põnevale formaadile võisteldakse MM-sarja Supercar klassis ülivingete võistlusmasinatega, milledel on 2 liitrine ja 600 hobujõuline jõuallikas ning mis kiirendavad  0-100 km/h alla 2 sekundi ehk kiiremini kui F1.
Üks põnevamaid rallikrossi elemente on Jokker, mis on spetsiaalne raja osa, mida peavad kõik võistlejad võistlussõidu jooksul korra läbima. Tihtipeale muudab just jokkeri ring oluliselt nii mõnegi sõidu lõpptulemust. Võistluse jooksul sõidetakse neli eelsõitu, millest pääsevad edasi poolfinaali 12 parimat sõitjat. Kui eelsõitude pikkus on neli ringi, siis poolfinaalides ja finaalis tuleb võistlejatel leida parim strateegia kuueks ringiks. Kahe poolfinaali kolm parimat pääsevad finaali, kus selgub etapi lõplik paremusjärjestus.

Veidi muutunud reeglid

Kahe hooaja vahel said FIA poolt korrigeeritud natukene ka mõningad reeglid.
Kui varasemalt kutsuti nelja eelsõitu ingliskeelse nimetusega Heat 1,2,3 ja 4, siis tänavusest hooajast on sarnaselt teiste FIA MM-sarjadega eelsõidud nimetatud kvalifikatsioonideks ning need kannavad nimesid  Q1, Q2, Q3 ja Q4.
Sarnaselt möödunud aastatega sõidetakse MM-sarjas ka tänavu viiel etapil koos Euroopa meistrivõistluste Euro RX osalejatega. Erinevus on aga tänavu selles, et kuni poolfinaalideni võistlevad Wolrd RX ja Euro RX sõitjad vaid oma sarja võistlejatega. Alates poolfinaalidest võistlevad kahe sarja parimad koos samades startides. Hooaja 2016 Euro RX etapid on tänavu Belgia, Norra, Rootsi, Kataloonia ja Läti.
Tehnilistest muudatustest kõige suurem puudutab auto mootoriaju ja sellega seotud tarkvara, mis on tänavu FIA poolt homologeeritud.
Väike muudatus on ka stardiprotseduuris. Tänavu kuvatakse sõitjatele enne starti 4 sekundi jooksul automaatselt  „Ready to Race“  sõnumit, millele järgneb kuni 1,5 sekundiline paus, mille järel süttib fooris roheline stardituli.  

Kes peatab Solbergi?

Petter Solberg (Citroen DS3) läheb tänavu püüdma kolmandat järjestikust rallikrossi MM-tiitlit.
Kahe hooaja peale 8 etapivõitu kogunud norralasele püüavad tänavu kõvasti vastu astuda nii praegused kui ka endised konkurendid.


Kas Solberg saab enda kätte ka kolmanda rallikrossi MM-karika, selgub novembris

T.Hansen läheb püüdma enda esimest ja perekonna 15. MM-tiitlit
2015. hooaja lõpetas teisena legendaarse Kenneth Hanseni poeg Timmy Hansen. Rootslane võitis sarnaselt Solbergiga kolm etappi ning hooaja lõpus lahutas Peugeot 208 WRX sõitjat meistritiitlist vaid 25 puntki.
Möödunud hooajal meeskondliku MM-tiitli võitnud Peugeot-Hansen meeskond on talvega oma ridu täiendanud ning  lisaks Hansenile on meeskonna ridades tänavu kaasa tegemas üheksakordne autoralli maailmameister Sebastien Loeb.
Sebastien Loeb on uueks väljakutseks valmis



Prantslane, kes peale rallist loobumist on sõitnud nii ringraja MM-sarja (WTCC), kui ka tänavu Dakar rallit on uue ja põneva väljakutse ees. Endise Citroeni tehasesõitja ainukene rallikrossi kogemus pärineb aastast 2012, kui X-mängude raames sõidetud rallikrossi võistluselt naases mees kuldmedaliga.
Teades kui kiirelt hr.Ralli kõikide aladega, mis seotud kiiruse ja adrenaliiniga kohaneb, siis on põhjust arvata, et Petter Solbergi hirmudel, et tänavu saab just Loeb´ist tema peamine rivaal, on alust küll ja küll.
Peugeoti teise meeskonna Hansen Academy ridades hakkab tänavusi MM-punkte püüdma Hansenite pere noorim liige ja valitsev RX Lite klassi meister Kevin Hansen. Meeskonna teise auto toob rajale prantslane Davy Jeanney, kes sama meeskonna ridades võitis möödunud hooajal kaks World RX etappi.
Volkswagen Polod toovad Volkswagen RX Sweden meeskonna nime all rajale möödunud hooaja avavõistluse võitja ja hooaja kokkuvõttes kolmanda koha saanud Johan Kristoffersson ning möödunud hooajal EKS RX meeskonda kuulunud Anton Marklund.
Mattias Ekström osaleb ka tänavu täismahus kahes erinevas sarjas - DTM ja RX
Taas on tervet hooaega rallikrossi MM ja DTM ringraja sarjas kaasa tegemas kahekordne autoringraja sarja DTM meister Mattias Ekström, kelle juhitud EKS RX meeskonda on Marklundi asemel VW Polo roolist Audi S1 rooli tulnud soomlane Toomas Heikkinen.
Mõlemal mehel on ette näidata kaks World RX etapivõitu.
World RX Team Austria ridades eelmise hooaja viimasel võistlusel Supercar klassi debüüdi teinud 2015.aasta Euro RX Super 1600 klassi meister lätlane Jānis Baumanis on tänavu meeskonnakaaslaseks kahekordsele Euroopa meistrile Timur Timerzyanovile.
Meeste võistlusmasinaks on Ford Fiesta Mk7 ST.
Rallikrossi MM-sarjas on täishooaega kaasa tegemas Ameerika superstaar Ken Block, kellel hooajast 2014 ette näidata Norra etapi kolmas koht.  
Ken Blocki ja Andreas Bakkerudi uue hooaja masinad on stardivalmis

Hoonigan Racing Division meeskonna ridades sõitva ameeriklase meeskonnakaaslaseks on norralane Andreas Bakkerud, kellel kahe eelneva hooaja peale ette näidata kolm etapivõitu. Meeste Ford Focus Mk3 RS võistlusmasinad on ettevalmistanud M-Sport.
Olsbergs MSE panustab sel aastal noortesse sõitjatesse, kui meeskonna Ford Fiesta rooli istuvad vaid 19 aastased Kevin Eriksson ja kahekordse autoralli MM-võitja Marcus Grönholmi poeg Niclas Grönholm.
Kas me näeme tänavu World RX sarjas ka Marcus Grönholmi?
Kusjuures võimalus sel hooajal RX Supercar klassis näha sõitmas ka Grönholm seeniorit on üsna suur, sest Niclast ootavad ees sõjaväega seotud kohustused ning võimalik, et just sellel perioodil, kui Grönholm juunior teenib riiki, on tema asendajaks papa Grönholm. Ehk siis on mida oodata, kui rajal taas MM-rallide kunagine kuldne kolmik Solberg, Loeb ja Grönholm.






Nitišs saab tänavu võistelda ka kodusel MM-etapil
ALL-INKL.com Munnich Motorsport toob sel aastal rajale tuliuue Seat Ibiza Supercar võistlusmasina.
Meeskonna esinumbriks on 2014.aasta Norra
etapi võitja ja sama aasta hooaja kokkuvõttes kolmanda koha teeninud lätlane Reinis Nitišs. Meeskonna teine sõitja on Munnich Motorsport omanik Rene Munnich.
Tugevatest erasõitjatest on tänavu sarjas kaasa tegemas 2015. hooaja viimase etapi võitja Robin Larsson, kelle Audi A1 võistlusmasina eest kannab hoolt Larsson Jernberg Motorpsort.
JRM Racing poolt ettevalmistatud Mini Cooper RX masinal on tänavu võistlemas 2011 X-mängude võitja britt Liam Doran.

MM-võistluste üks põnevamaid sarju tuuakse peaaegu koju kätte

Rallikrossi MM-sarja kalendrisse kuulub tänavu kokku 12.etappi, mida on võrreldes möödunud hooajaga ühe võrra vähem. MM-tasemel rallikrossi ei sõideta tänavu Türgis ja Itaalias, kuid uue tulijana on kalendrisse lisandunud Läti etapp.
Kolmandat aastat järjest algab hooaeg Portugalis, Montalegres, kus veel selle nädala esmaspäeval kattis maad paks lumevaip. Pista Automóvel de Montalegre rajale on kokku startimas 23 rallikrossi MM-sarja Supercar´i. Lisaks MM-sarja algusele saab Portugalis alguse ka FIA Euroopa rallikrossi meistrivõistluste Super 1600 sari, kus osalemas ka kolm Eesti võistlejat. Sarja avavõistlusele on startimas rekordit tähistvad 33 sõitjat.

Vaade Montalegre rajale esmaspäeva 11.04 hommikul

Peale Portugali liigub MM-sari Saksamaale ja sealt edasi Belgiasse, kus sõidetakse ka tänavuse hooaja esimene Euro RX Supercar osavõistlus. Peale Euroopa pealinna võistlust liigutakse edasi Inglismaale ning sealt juba skandinaaviasse, kui ees ootavad Norra ja Rootsi etapid. Esimest korda liigutakse Euroopast välja augustis, kui sõidetakse Kanada etapp, mille järel ootavad võistlejaid Prantsusmaa ja Kataloonia. 

World RX hooaja 2016 kalender

Baltikumi rallikrossifännide ootus lõppeb oktoobri alguses, kui rallikrossi maailma paremik jõuab esmakordselt Lätti. Bikernieki rajal sõidetav võistlus toob rajaäärde kindlasti kui mitte tuhandeid, siis sadu eestlasi, kes tahavad oma silmaga näha autospordi suurnimesid ning seda kuidas nad üksteiselt mees mehe vast mõõtu võtavad. Koduse etapivõidu eest hakkavad kindlasti heitlema nii Reinis Nitiss, kui ka Eesti rallikrossi valitsev meister Jānis Baumanis. Pileteid võistlusele saab osta Piletilevist. 
Aasta eelviimane etapp sõidetakse Saksamaal ning hooaeg lõppeb sarnaselt eelnevatega Argentinas.

FIA Rallikrossi MM-sarja ametliku kohulehe leiad SIIT

Eestlased Euro RX sarjas

Kui World RX sarjas, kus läbi aegade parima eestlaste tulemuse (17.koht) on välja sõitnud kahekordne rallikrossi Põhja-Euroopa meister Sten Oja, ei osale tänavu ühtegi Eesti sõitjat, siis Euro RX sarja erinevates klassides stardib neli meest.
Euro RX SuperCar klassis stardib tänavu eestlastes Andri Õun
Euro RX SuperCars sarjas hakkab möödunud aastasele meistrile Tommy Rustadile ja teistele võistlejatele konkurentsi pakkuma Andri Õun. Eestlane sõidab Ford Fiesta RX SuperCar autoga, mis on ehitatud Lõuna-Eestis tegutseva Reinsalu Sport meeskonna poolt.
Andri Õun oli esimene eestlane, kes võistles ja sai tulemuse kirja 2014. aasta Monster Energy FIA maailmameistrivõistluste Kouvolas, Soomes.
Õun sai möödunud hooajal Olerex Eesti rallikrossi meistrivõistlustel kokkuvõttes SuperCar klassi kolmanda koha.

„Selle hooaja alguses sõidan ma sama autoga, millega eelmisel hooajal Jānis Baumanis tuli Eesti meistriks. Hooaja teises pooles valmib meeskonnal kaks uut Supercar autot, millega hakkan seejärel sõitma ja testima. Ma sooviksin sel hooajal jõuda Euro RX etapil 12 kiirema hulka,“ võttis Belgias Euro RX hooaega alustav eestlane hooaja eelsed mõtted kokku.
Janno Liguri uue hooaja võistlusmasin 

Kui Euro RX Supercar klassis on startimas üks võistleja, siis Euro RX Super 1600 klassis on startijaid kolm: Siim Saluri, Janno Ligur ja Andre Kurg. Super1600 klassi Euroopa meistrivõistlustel on kavas kuus etappi, mis sõidetakse Portugalis, Suurbritannias, Rootsis, Prantsusmaal, Kataloonias ja Saksamaal.
Möödunud hooaja Eesti parimaks rallikrossisõitjaks nimetatud Siim Saluri sai möödunud hooajal Euro RX Super 1600 klassis hooaja kokkuvõttes 41 rajal käinud võistleja hulgas 11. koha. Eestlaste hooaja parim oli Janno Ligur, kes sai kokkuvõttes kümnenda koha. Ligur osaleb Euro RX Super 1600 sarjas ka tänavu. Ligur Racing sõitja võistlusmasinaks on Škoda Fabia.

Siim Saluri läheb tänavu Euro RX S1600 sarjas püüdma TOP10 kohti
RS Racing Team sõitjal Siim Saluril on plaan osaleda 2016. hooajal  uuenenud Renault Twingo võistlusmasinal kõigil kuuel Euro RX Super 1600 klassi etapil.
“Kuigi Montalegre rada ei kuulu minu lemmikute hulka, siis lähen sellest hoolimata püüdma kohta A-finaalis. Järgmistel etappidel tahan kindlasti stabiilselt esikümnesse jõuda ning loodan eksimusi vältida,” sõnas Saluri hooajaeelses intervjuus optimistlikult.



Andre Kurg osaleb tänavu Euro RX S1600 sarjas Ford Ka-l
Andre Kurg, kes on 2009.a noorteklassi ja 2014.a Olerex Eesti rallikrossi meistrivõistluste Super1600 klassi Eesti meister, teeb Euroopa meistrivõistlustel kaasa Reinsalu Spordi meeskonna võistlusautoga Ford Ka. Noormees on eelnevatel hooaegadel osalenud üksikutel Euroopa meistrivõistluste etappidel, kuid ühelgi etapil pole tal õnnestunud tehniliste probleemide tõttu lõpetada.
"Reinsalu Spordil on ainukese Eesti rallikrossi meeskonnana olemas piisav kogemus Euroopa sarjale vastava võistlusauto tootmise ja teenindamise jaoks. Olen Reinsalu Spordi meeskonnale ja oma pikaaegsetele toetajatele selle võimaluse eest väga tänulik. Hooaja peaeesmärgiks on tulla Olerex Eesti meistrivõistlused rallikrossis Super1600 meistriks ja Euroopa MV hooaja kokkuvõttes 6 parima sekka," tutvustas Kurg enda hooaja eesmärke.
Kõik eelpool nimetatud eestlased kuuluvad tänavusel hooajal ka Eesti autospordi koondisesse.


Head algavat ja põnevat rallikrossi hooaega!


Fotod: fiaworldrallycross.com , Ligur Racing, autosport.ee

No comments:

Post a Comment